Fredrik-kurs

Tjaabba tjena hallå!


Igår var jag som sagt inne i Uppsala på mellandagsrean. Jag och Therese tog bussen från Alunda, eller jag klev på i Alunda och Therese lite längre fram vid Spånga. Vi satt och snackade hela vägen och lyssnade på musik. Sen gick vi av en busshållplats tidigare än station, vilket vi alltid har börjat med. Mycket lättare att komma direkt på gågatan.


Vi blev kissnödiga och gick till, ja vilken galleria det nu var. Jag är inte så haj på alla olika. Men i en galleria iallafall som har toaletter. Precis när vi gick in i den såg vi Oskar och Victor Meacham och hans syter Anna var också med. Oskar hade träffat Victor på bussen så han gick med oss sen. Jag och Therese gick upp på toa och sen så satt killarna där utanför vid några bord. Therese var tvungen att byta en sjal hon köpt på bikbok för att det var ett stor hål i den. Sen gick vi in på Gina Tricot. Det tyckte inte Oskar och Victor var så kul så de gick någonstans, vet inte riktigt var.. Tror det var till albrekts guld och fixade en klocka till Victor. Jag och Therese provade lite grejer. Hon köpte en tröja men inte jag. Allt var ju för stort, jag måste ha krympt eller något kunde inte ens ha XS. Sen gick vi till Stadium för Therese hade presentkort där, men hon var ju lustig hon visste inte om det var på intersport eller stadium hon hade men det var ju på stadium sen! Men iallfall så gick hon runt och letade efter mjukisbrallor som hon ville ha men sen helt plötsligt så säger hon: Nej men det är ju intersport brallor jag letar efter, troligt att det finns där. Så vi skippade i det. Sen gick vi till Holmlunds men de hade ju inte så mycket. Victor ville ha en lyle&scott mössa men de fanns bara svarta och rosa, han ville ha mörkblå. Men de var slut, synd för honom.


Sen ville jag och Therese gå till Weekday och kolla på cheapmondaysar. Nästan alla var halva priset, lycka! Vi provade massa olika och de orkade såklart inte vänta på oss så de gick till Hugo Boss och kollade på mössor åt Victor och så var de inne på stadium. Sen ringde de och var utanför, men då var vi nästan klara och Jag köpte ett par knallblå svårt att förklara färg, men de var roliga. Ville ha ett par med hög midja men de var så konstiga tyckte jag. Therese köpte därimot ett par, men hon drog tröjan över, vilket var lite tråkigt för det är den höga midjan som är cool! :D


Sen så följde vi med de till stadium och Oskar visade en tröja han tänkte köpa, för han hade också presentkort där men han sa att han skulle vänta till dagen efter för då skulle mormor med, haha stackars mormor, Therese köpte upp för sitt presentkort, en grå stickad v-ringad tröja. Sen gick vi till Hugo Boss och Victor köpte en mössa där. Vilken jäkla rikemansaffär, shit alltså! Den som stod före Victor i kön shoppade för 10.000:-. Haha, sen så fick man kvittot i som en liten bussficka, svart. Sen ringde Totte och sa att han var i stan så han kom till den affären. Han var lite seg på morgonen och Therese var tvungen att ringa och väcka honom. Alla ville gå och käka men jag kände att jag inte var så himla hungrig så vi gick till MQ och kollade men vände ganska direkt, för det var proppat med folk! Vi svängde in på Carlings och kikade lite. Therese hittade ett par Levi´s jeans för 600, typ halva priset som hon köpte.

Sen var vi på väg till cupido för att käka men Therese träffade Fanny.Å och hon sa att hon köpt ett par Lee jeans på JC för 400 spänn så vi drog dit. Där fanns det asmånga jeans och jag provade några stycken men bestämde mig för ett par wrangler. Lite breda i benen nertill bara, men får sy in de på syslöjden sen som jag gjort med alla andra. Det är mitt stora problem, med höga stövlar och allting... Jag har så smala vader :S... Allt är jätte brett nertill. Men det är ända stället jag är smal på så.. hah

Sen gick vi till cupido och skulle käka men det var så himla proppat så vi bestämde oss för little Italy i stället. Jag såg Hanna, Rebecka och Catte på cupido så var tvungen att springa in och hälsa. De andra var på väg dit och alla beställe buffé. Mums, man får käka hur mycket man vill för 80 spänn, inte så farligt. Det fanns runt 5 olika pizzasorter och sallad, pasta grejjs, kycklingklubbar mm. Men vi höll oss till pizzan.

Men sen gick jag bara förbi den där pastan och då kom det fram en gammal gubbe, som antagligen jobbade där och sa:
"Färsk, färsk. Jätte god "

Så då var man ju tvungen att smaka på den. Vi satt ute liksom där alla människor går förbi och där inne satt några tonåringar och herregud vad dom glodde på oss, Victor var jätt eirriterad och tänkte gå dit men vi sa åt honom att han inte fick det. Sen när vi var på väg därifrån så kom Erik och Fredrik Holm och var jätte andfådda de hade tagit en cykel utanför någon affär och cyklat dit, haha. Erik skulle tydligen köpa nya fotbollsskor eller var det nu var. Fredrik hängde på oss och vi gick till ski total och kollade på billabongjackor och jackor med ormskinnsmönster, de var inte så fina.

Sen såg vi massa bekanta från nian och vi bestämde oss för att dra. Sen försvann Fredrik, haha. Ingen aning om var han tog vägen.


Victor gick och hämtade sin förbaskade klocka och var klar med det, äntligen, himla tjat om den hela dagen xD.

Sen minns jag inte riktigt var vi gick, men Victor var tvungen att åka hem för han hade träning och vi sa adjö till honom! Vi gick in på vero moda och Therese hittade en kanonfin jacka som hon velat ha länge för bara 200 spänn, najs!


Vi gick in på H&M för att leta hänglsen men det fanns inga istället så gick vi och kollade på massa kalsonger som såg ut som trosor. Sen gick vi in på JC igen och kollade hängslen men det fanns inga där heller, varför har dom inte det någonstanns? Jag träffade Jakob där också. En kille som jag och Therese lärde känna på Krutan, jätte snäll :)

Sen var Oskar tvungen att åka för han och hans familj skulle på middag hos hans mormor och morfar :) Så jag gav honom hans presenter, han hade glömt mina men det var chill ;) Haha, jag sa åt honom att inte skaka för då skulle det bli pinsamt för mig. Jag tycker det är jobbigt om han ska öppna de om jag är med så jag hoppas han gör det när han är helt själv! haha.

Så var det bara jag, Therese och Totte kvar. Vi gick till andra Gina tricot på själva gatan och Totte orkade inte följa med in så han gick till Stadium och köpte en mössa. Han hade härligt flyt där. Han gick in och där kostade en sådan peak-mössa han köpte 300 kronor och sen så åkte han upp och då hittade han en för 99, det var den ända som fanns kvar så det var ju roligt för honom. Jag och Therese hittade inget på Gina, vi började bli lite trötta och folk var som galna och skulle åt allting så vi gick ut till Totte. Vi gick till New Yorker men där tyckte jag inte de hade någonting heller.

Sen började det bli dags att åka hem, mamma ringde och sa att hon skulle hämta mig i Almunge klockan 17.00 för hon och Simon hade ändå varit hos mormor och morfar på Ekerö.


Vi gick till busshållplatsen och Therese gick till sin och jag och Tottis till våran. Men bussen gick inte förrän 20 minuter så vi gick ner till Therese igen. Therese och jag kände oss sugna på godis så vi gick till Jamjam men det hade precis stängt och vi hann inte gå till Hemköp så vi gick sakta tillbaka till station. Vi sade hejdå till Therese och vi pussade varandra på kinden och då var det massa tjejer som tittade snett och trodde säkert att vi var lesbiska, men den bjuder vi på ;)

Jag och Tottis ställde oss och väntade på bussen då kom Eve och Hanna och vi hälsade på dom och strax efter dom kom Hanna, Rebecka, Catte och EEEEELMER :D:D!!! Jag gav honom en bamsekram, det är lite tråkigt utan honom på bussen!


Sen kom bussen och jag och Totte satt och snackade och diggade musik, haha sköna som vi är. Tills han gick av vid konsum i Almunge. Då gick jag bak till Hanna, Rebecka och Elmer och de satt tre på ett säte och sa att det fanns plats för en till så jag satte mig på dom! :D Sen vid skolan gick jag av och strax därefter kom mamma och Simon. Vi åkte hem, jag red Peeron på vägen. Han var stel i höger sidan men jag travade och skrittade bara och försökte gå på en volt och rida åttvolter och så för att lossa honom.


Torsdag:

Idag och imorgon så är jag med på en kurs för Fredrik Böhling, min tränare! Jag red klockan 11.50 men vi kom iväg lite sent och var tvungna att stanna på ICA knuten för att köpa lunch så vi blev lite sena. Red fram lite för kort men Fredrik hade ju överseende med det. Peeron var jätte duktigt ända från början och jag tror det hjälpte igår när jag satt och lossade honom! Han lossnade mer och mer och till slut blev han mer loss och fick värsta framåtbjudningen och gick nästan lite för fort. Jag fick göra skänkelvikningar, förvänd galopp, övergångar, öppnor mm. Det var kul att jag fick göra så pass svåra grejer med tanke på att han inte är för gammal! Men vi fokuserar mest på att försöka få honom stadig och lite lägre i formen och bygga upp och stärka honom där nere och sen kommer han att komma upp av sig själv, men han är ju absolut inte för låg! Men Fredrik sade att han tyckte att det var en jätte fin ponny, så det var ju kul! :)

Sen så var det teori och jag gick upp till stallet medans mamma tog hand om Perre. Först fastnade vi framför Pytts hundvalpar. Det var de sötaste jag sett, herregud vad söta dom var, alla blev helt kära! Hade vi inte haft Hugo så hade vi tagit en direkt.

Vi gick upp till fikarummet och var tvungna att ta av oss skorna, vilket var konstigt för golvet var skitigare än våra skor var. Extra jobbigt var det för mig som hade stövlar och de hade ingen stövelknäck heller. Haha, stackars Fredrik fick dra av de och jag satte mig i trappan och höll i mig helt hysteriskt, han röck som en dåre och jag höll på att flyga framåt hela tiden men de lossnade till slut.

Teorin handlade om olika tygeltag, de olika hjälperna och de olika utbildningsstegen:

*Takt

*Lösgjordhet

*Stöd

*Schwung

*Rakriktning

*Samling

Det var bra och jag lärde mig lite grejer men vissa grejer var inte som jag och mamma trodde, vi tror fortfarande inte riktigt att det stämmer men ingen idé att säga det till honom, han VET att han har rätt, haha.

Sen åt vi mat tillsammans med familjen Kanestad och vi snackade om massa människor och sånnt.

Sen åkte jag och mamma hem och Peeron var lite konstig i transporten, han stod och sparkade när vi kom ut. Men han lugnade sig efter ett tag när vi åkt. Vi fixade allt i stallet och gick sedan in och mamma började med maten och vi har nu käkat.


Sen har jag inte gjort så himla mycket, ska inte göra det heller... Imorgon ska jag till Rånäs igen och jag rider 10.45. Men ingen teori imorgon så vi kommer nog hem rätt tidigt.

På lördag tänkte jag och Oskar göra något men sen sa mamma att vi kanske skulle på bio hela familjen men vi får se hur det blir med det då...


På måndag är det nyårsafton och jag hoppas verkligen att Therese kan komma. Det hänger på Sara, Therese syrra om hon kan ta dit någon av sina hästar för annars blir Therese häst Fluga helt crazy när det smäller. Men ifall Therese kommer, vilket jag verkligen hoppas för annars blir jag lite ensam bland vuxna och småbarn ingen i min ålder. Therese tar moppen hit och vi kanske drar en runda till Bladåker och säger hej till Jersa för han ska vara hos Charlie och fira.

Sen har jag inte så mycket mer att skriva, ha en bra kväll allihopaa!!


/ Alexandra Fredriksson


Kommentarer
Postat av: Anonym

om du inte äns kan ha XS på gina tricot, så är det nog bäst att du forsäter att handla på barnavdelningen.. å att alla byxor är så stora beror nog på samma problem. ett tips bara ;D

2007-12-28 @ 20:17:58
Postat av: Alex

haha det tror jag inte att jag ska, jag har S i vanliga fall så.. de var bara just dom två grejjerna jag provade som var stora

2007-12-30 @ 22:39:46
URL: http://enalexandrafredrikssons.blogg.se
Postat av: Anonym

du skrev ju att jeansen alltid va för stora för dej i vaderna.. men aja:P

2007-12-30 @ 23:46:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0