Globen horse show

Hallo!
Har inte hunnit skriva. Igår kollade jag på idol ioch fixade i stallet. Herregud vad Amanda var bra. Jag grät när hon sjöng hallelujah. Så jäkla fint, vilken känsla människan har! Hon lyckas alltid leverera perfekt så det passar in med låten och det ser ut som att hon känner precis som i texten på låten. Jaa hon är för bra bara. Tur att Andreas åkte ut, han var verkligen sämre än damerna!

Idag fick jag ingen sovmorgon inte. Vi skulle ju till Globen! Vi åkte klockan 7.00 hemifrån och först åkte vi och hämtade Ignesta-Karin. Haha, hon är så rolig lilla Karin. Hon är verkligen skön och schysst på alla sätt! Vi var framme vid Globen runt kvart i 9 men vi var ju tvungna att fixa parkeringsplats också, men vi ställde oss i ett parkeringshus så det gick bra. Men det är alltid så lågt i tak och våran bil är ju rätt hög så vi satt och hoppades på att vi inte hade någon antenn i taket som slog emot. Men som tur hade vi inte det, hah. Vi skulle möta andra Karin, min kära moster klockan 5 i 9 så vi var där lite senare än bestämd tid men vi hann lagom. Showen började 9.10 och det började med ponnykür. Otroligt kul, första gången de har det i globen! Michaela Frisk på Hagens Qumulus var först ut. Han var jätte jätte spänd. Jag har aldrig sett honom spänd förut men nu var till och med han det. Jag och mamma satt bara och tänkte på hur Goldie skulle vara där inne. Han var spänd i hela ritten, men de tog sig igenom hela programmet och red på 62%. Nästa ryttare var Marina Mattson på Champanger W. Gud vilken fin ponny. De åkte ända till Tyskland för att köpa honom men vad söt han var. Marina har haft en bror till Goldie, Gelzomin och Ginny. Så därför så är det extra kul att se henne. Champanger var stenkol. Och Marina rider så himla mjukt så hon fick 72%. Det var bara tre ryttare med bland ponnyerna och den sista var Elin Aspnäs på Tim. Hon är verkligen stor på honom. Och han flyttade henne jätte mycket till vänster. Men jag tycker ändå att han var finare nu än när jag såg honom när Victoria Berg red. Han hade större gång och såg rent ut sagt finare ut. Men hon fick 71% och Marina vann. Synd att det bara var tre ryttare men eftersom att det var första året de hade ponnydressyr i globen så kommer det nog utvecklas med tiden. Det blev en liten paus och vi gick till annexet men hann inte gå där så länge. Utan vi var tvungna att skynda tillbaka för att hinna se Peter Markne, en svensk ryttare. Det är coolt för det är nästan mer killar än tjejer. Jag tycker mer killar borde rida. Jag ska minsann sätta upp Oskar på någon av våra galningar någon dag, HÖHÖ! ;)

Peter och hans häst var väldigt fina tillsammans och gjorde en jätte bra uppvisning. De är lite coolt med Peter för han är från början hoppryttare. Han gick upp på en andra plats bakom en tysk. Det var massa ryttare med och vi hann gå i några pauser och vi köpte lunch. Jag köpte chicken nuggets och så stod de att de skulle vara nachoschips till men icke, jag fick en liten påse med grillchips, estrellas ni vet! Himla nyttig lunch blev det. Men det var mumsigt. Sen gick vi och kollade på Emma Karlsson och henne hästa Faradera. Emma red tyvärr fel väg och de drog ju ner en del. Men hon har ju många år på sig. Louise Nathorst var med på Isidor, han är efter Guiness och gud vilken söt häst. Sötaste hästen på hela tävlingen tror jag. Den ända som såg ut lite som en ponny, sånna hästar gillar jag. Lussan kom på fjärde plast och det måste hon vara jätte nöjd med. Jan Brink vann såklart men Briar och det var fint, men inte som det kan vara!! Tinne kom tvåa på Carex och det var jätte fint det med!!
Så några svenskar kvalade till Küren imorgon. Men är osäker på om Emma gjorde det. Hon kom på 13:e plats och undrar om det inte är de tolv bästa som går vidare? Någon som vet?

Vi träffade Sussie, Mona och Annika. Och Annika berätta om lilla Morris som hon även köpt en Agria-bur till. Haha. Sen träffade vi Emma Larsson och hennes mamma. Och Mia Logård såg jag och så träffade vi massa. Så är det alltid. De är det som är så kul!

Vi gick i annexet efteråt också och mamma köpte ett schabrak, en lädergrimma till Neo och så lite julklappar till mig tror jag allt ;) Sen vet ni vem jag träffade sen då?
Ingen mindre än Bonde söker fru Susanne. Så jag fick en autograf, haha! xD
Vi åkte hem och jag och Karin, i Ignesta alltså. Bestämde att vi skulle ha en tjockätar dag och då sa mamma att de hade hon haft i tre veckor nu. Men vi käkade på donken på vägen hem. Gottie och det var som sagt en tjockätar dag!!

Nästa helg ska mina föräldrar på julbord och farmor ska passa Simon så då kommer Therese och sover över, ska bli mysigt :)

// Alex

image35

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0