Tävling

I natt snöade det och på morgonen var det jätte mycket hemma hos oss. Mamma och jag var tveksamma om vi verkligen skulle åka till Farmen på tävling. Vi velade länge och jag stressade inte alls utan kröp ner i sängen ett tag till och låg där i en halvtimme kanske till klockan blev 7.00. Gick upp och satte på mig ridbyxor och massa tröjor och grejer. Jag visste att det var kallt ute. Gick ut till stallet och tog ut Peeron på gången och borstade honom. Mamma gick in och åt frukost och kom ut sen och sa: Ska vi verkligen åka? Jag hade redan börjat knoppa så vi bestämde att vi skulle åka. Vi kom iväg när klockan var 9.00. Vi hade plannerat att åka 8.30. Vi kom ut på Hallstaviksvägen och den var helt moddig och urusel. Inte plogad det minsta och då var klockan ändå 9. Vi körde en bit och så tänkte vi nästan vända. Men vi fortsatte och när vi svängde in på en annan väg så var det bättre så vi körde på. Det tog 1.30 timme att åka dig. Vi trodde det skulle ta 3 timmar för att det var så dåligt väglag. Vi kunde gå runt länge så det vart inte ett dugg stressigt så det var skönt.

Framridningsbanan var urusel och det var inte någon som red fram där. Men eftersom vi har en hingst så vågade vi inte rida på vägen bland alla andra. Men jag red lite på ridbanan ändå, travade och galopperade lite. Sen gick jag in på banan. Han stod emot lite i traven och så drev jag frammåt då fattade han galopp. Han vill inte riktigt öka i traven, kanske är jag som gör något fel så jag ska mejla Mathilda och fråga hur hon har gjort. Jag har inte riktigt hittat knapparna på honom så det är därför också. Men eftersom jag inte hann rida fram så var han inte varm i kroppen och då kan han ju inte gå sitt yttersta. Galopprogrammet kändes jätte bra och det tyckte alla andra också så det var ju kul! Jag tyckte det gick helt okej och jag har bara ridit honom 4 gånger. Hämtade mitt protokoll och fick 70,79%. Så det var ju väldigt roligt. Jag vann och mamma ville inte att jag skulle vara med på ärevarvet först men sen fick jag det ialla fall. Det är ju nästan det roligaste. Efter mig kom Brantops Validos son på 67%. Det är en jätte fin ponny men jag ska inte säga för mycket som jag tycker nu. Hon kom iallafall tvåa och det var två placeringar. Sen blev det lite stressigt för jag skulle vara skrivare i klassen efter. Så stackars mamma var tvungen att fixa Peeron helt själv. Mormor och morfar var och tittade på mig också, alltid lika trevligt när de är med. Men tyvärr hann jag inte säga hejdå till de för jag var som sagt skrivare och hade bråttom. Men jag gav de min nya bloggadress ialla fall så de kanske kikar in här snart.

Det var roligt att vara skrivare åt Birgitta hon var jättesnäll. Jag tog med mig min godispåse så vi satt och smaskade hela tiden. Irene Carlsson och Braveheart vann den klassen. En LC:1 han är bara 4 år men väldigt fin.

Tvåa kom Alexandra Nobell med Flipper. Jag har bott granne med henne hela mitt liv. Men jag pratade aldrig med henne, bara med hennes pappa Magnus som kom fram och sa hur fantastisk han tyckte min ritt var, så det var ju roligt. Men Alexandras stora häst som hon rider var jätte fin. Den var skitliten och tjock men så arbetsvillig, glad och frammåt så den kom tvåa.

Sen åkte vi hem. Eller det tog ett tag för det är så många man vill säga hejdå till. Vi pratade lite med Elin Tillman och hennes mamma Tulle. Elin rider en jätte stor häst, den var väldigt unghästig men den var 10 år. Jätte fin men spänd. Sen gick vi bort till Linn och Eppe. Linn hade inte knoppat hemma så hon skulle göra det på tävlingsplatsen, det såg omöjligt ut för han ville inte stå stilla. Men mamma frågade hur det var med Tessans barn (Linns moster). Då sa Linn; Vilken av dom? och så pekade hon på Tessans mage. Hon skulle ha barn igen. En flicka skulle det bli och så sa Linn att den skulle heta Alexandra och det var hon som hade kommit på det, efter mig för hon tyckte mitt namn var så fint. Så det var kul att någon döptes efter mig. Sen gick vi till bilen och då låg det en kasse där som var full med grejer jag förstod direkt att den var från mormor. De har precis varit i Italien så de köpte nog det där. Det var en kockmössa, hur fin som helst och den hade jag på mig hela vägen hem och den sitter fortfarande på mitt huvud. Himla fin, tack mormor och morfar!! Den ska jag ha på mig varje gång jag lagar mat eller bakar. Sen var det massa godis och tidningar och trevliga grejer.


Det kändes som att det gick snabbt hem och jag mockade ur transporten och inne i boxarna och sedan gick jag in. Käkade middag, potatisgratäng och kött.

Måste plugga, men jag orkar verkligen inte göra det på lovet.. Lov är ju till för att inte plugga trodde jag(?)


På onsdag ska jag klippa mig, jag skippar pagen och kör jätte mycket uppklippt i stället. Sen ska jag göra slingor, men det ska jag försöka göra hemma. Ska be Therese att hon ska hjälpa mig!


Röck ur en tand alldeles nyss. Har trott att jag haft ett jätte stort hål i den länge, men tandläkarna har sagt att det är det inte, det är bara det att du måste dra ur den. Så idag vickade jag och vickade till slut lossnade den. Fett med blod, men det slutade snabbt!

Hur blir det imorgon? Kommer Oskar, Therese? Ingen aning. Simon har varit sjuk och så är det fett stökigt så vi får se hur det blir. Aja, det ordnar väl sig.

Ha det fint!

/Alex

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0